X
تبلیغات
ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

Aircraft rescue & fire fighting

سقوط بالگرد B214 نيروي هوايي ارتش

 

                             AIRcraft Rescue & Fire Fighting   

در ساعت ۹:۳۰ صبح روز گذشته ( ۲۵/۵/۸۸) یک فروند هلی کوپتر ۲۱۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش در اطراف شهرک اندیشه تهران سقوط کرد و متاسفانه هر ۳ سرنشین آن جان باختند .

طبق اظهارات شاهدان عینی ، این هلی کوپتر قبل از اصابت به زمین و در روی هوا دچار نقص فنی شده و آتش گرفته که پس از آن در زمینهای کشاورزی اطراف روستای زرنان (حد فاصل قلعه حسن خان و شهر قدس شهرستان شهریار) سقوط نمود ، از آنجایی که محل سقوط در نزدیکی مرکز تعمیرات هلیکوپتر میباشد احتمال دارد این بالگرد در حال تست پس از تعمیرات بوده . کارشناسان در حال بررسی موضوع میباشند ، لازم بذکر است که چند روز قبل هم یک فروند هلیکوپتر متعلق به ناجا در اطراف کرمان به کوه سیرچ برخورد نمود که ۳ نفر از ۶ سرنشین آن کشته شدند.

تصوير

آمار سوانح هلیکوپتری ۵ سال اخیر در ایران و همچنین عکسهای دیگر از این هلیکوپتر را در ادامه مطلب میتوانید ببینید :


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1388/05/26ساعت 15:6  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

مصاحبه مهندس مومنی رخ مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور

 

                                          AIRcraft Rescue & Fire Fighting      

 

از 89 فرودگاه كشور، 54 فرودگاه با كاربري مسافري در مالكيت شركت فرودگاه‌هاست. اما به گفته مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور، تنها 3 فرودگاه حضرت امام(ره)، مهرآباد و مشهد قادر به تأمين هزينه‌هاي خود هستند. فرودگاه‌هايي نيز وجود دارد كه از آنها هيچ پروازي انجام نمي‌شود ولي براساس قوانين موجود، اين فرودگاه‌ها بايد باز باشند كه اين موضوع هزينه‌هاي زيادي به همراه دارد.

                            

مطلب فوق گوشه ای از اظهارات مهندس مومنی رخ مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور است که در مصاحبه با روزنامه ایران عنوان شد برای خواندن متن کامل مصاحبه میتوانید به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1388/05/26ساعت 14:57  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

سقوط يک فروند هواپيماي آموزشي در کرج

 

                         AIRcraft Rescue & Fire Fighting        

به گزارش سازمان آتش نشاني کرج در ساعت هشت و12 دقيقه صبح امروز یک فروند هواپیمای آموزشی تک موتوره در حوالی منطقه ماهدشت کرج سقوط کرد و متاسفانه هر دو سرنشین آن جان باختند.

طبق اطلاعات واصله این هواپیما از نوع Blue Bird  بوده که متعلق به مدرسه خلبانی هما میباشد ، دو سرنشین این هواپیما به نامهای رامون روستایی ( معلم خلبان) و حسام تاجبخش ( دانشجوی خلبانی ) در دم جان سپردند. روحشان شاد

dkic1le5ttxtuqu9i93o.jpg
هواپیمای آموزشی Blue Bird
 
تصوير
 
شادروان رامون روستایی معلم خلبان
 
هواپیمای اطراف قزوین.jpg
 
شادروان حسام تاجبخش ( دانشجوی خلبانی )
 
تصاویر از سایت  : http://aerospacetalk.ir
 
در ادامه مطلب اطلاعیه شرکت درنا ( سازنده هواپیما ) وتعدادی از تصاویر مربوط به این سانحه را گذاشتم باذکر این نکته
که عکسها بسیار متاثر کننده و دلخراش میباشد .

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 1388/05/24ساعت 16:1  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

خلبان لشكري پرسابقه‌ترين آزاده ايراني به شهادت رسيد

 

 

                            AIRcraft Rescue & Fire Fighting        

   

 امير خلبان آزاده حسين لشكري سيدالاسراء نيروي هوايي ارتش به جمع همرزمان شهيدش پيوست.
اميرحسين لشكري متولد 1331 در يكي از شهرهاي استان قزوين به دنيا آمد و در تير ماه 1356 با درجه ستوان دومي خلباني فارغ‌التحصيل شد و در يگان‌هاي نيروي هوايي دزفول، مشهد و تبريز دوره شكاري را تكميل كرد.  با آغاز جنگ تحميلي به خيل مدافعان كشور پيوست و پس از انجام 12 ماموريت، هواپيماي وي مورد اصابت موشك دشمن قرار گرفت و در خاك دشمن به اسارت نيروهاي بعثي عراق درآمد.  در سه ماهه اول دوران اسارت در سلول انفرادي بود و پس از آن در مدت 8 سال در كنار 60 نفر از ديگر هم‌رزمان در يك سالن عمومي و دور از چشم صليب سرخ جهاني نگهداري مي‌شد اما پس از پذيرش قطعنامه وي را از ساير دوستان جدا كردند كه دوران اسارت انفرادي وي 10 سال طول كشيد.  امير لشكري سرانجام پس از 16 سال اسارت به نيروهاي صليب سرخ معرفي شد و دو سال بعد در 17 فروردين 1377 به خاك مقدس وطن بازگشت.

                    روحش شاد و راهش پر رهرو

+ نوشته شده در  دوشنبه 1388/05/19ساعت 10:52  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

برنامه پروازی فرودگاههای استان اردبیل

 

                     AIRcraft Rescue & Fire Fighting           

                                                   

                                                     برنامه پروازهای فرودگاه اردبیل

ایام هفته

شرکت

مسیر

پرواز

شماره پرواز

حرکت

ورود

مسیر پرواز

شماره پرواز

حرکت

ورود

شنبه

هما

ماهان

هما

هما

 نفت

تهران اردبیل

تهران اردبیل

مشهد اردبیل

تهران اردبیل

تهران اردبیل

493

1074

267

499

2588

0700

0700

1230

1500

1000

0810

0800

1445

1610

1115

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل تهران

492

1075

494

498

2587

0840

0915

1515

1640

1200

0945

1015

1620

1745

1315

یکشنبه

هما

هما

تهران اردبیل

تهران اردبیل

493

499

0930

1420

1040

1530

اردبیل تهران

اردبیل تهران

492

498

1110

1600

1215

1705

دوشنبه

هما

هما

آسمان

تهران اردبیل

تهران اردبیل

تهران اردبیل

493

499

793

0930

1500

1445

1040

1610

1550

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل تهران

492

498

794

1110

1640

1615

1215

1745

1715

سه شنبه

ماهان

هما

ماهان

هما

هما

آسمان

تهران اردبیل

تهران اردبیل

مشهد اردبیل

تهران اردبیل

تهران اردبیل

تهران اردبیل

1074

493

1076

499

495

793

0700

0930

1145

1500

1530

1645

0800

1040

1315

1610

1640

1750

اردبیل مشهد

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل مشهد

اردبیل تهران

1077

492

1075

498

266

794

0915

1110

1430

1640

1710

1815

1045

1215

1530

1745

1910

1915

چهار

شنبه

هما

هما

آسمان

تهران اردبیل

تهران اردبیل

تهران اردبیل

493

499

793

0700

1500

1445

0810

1610

1550

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل تهران

492

498

794

0840

1640

1615

0945

1745

1715

پنجشنبه

هما

هما

تهران اردبیل

تهران اردبیل

493

499

0915

1500

1025

1610

اردبیل تهران

اردبیل تهران

492

498

1055

1640

1200

1745

جمعه

هما

ماهان

ماهان

هما

آسمان

تهران اردبیل

تهران اردبیل

مشهد اردبیل

تهران اردبیل

تهران اردبیل

493

1074

1076

499

793

0700

0700

1145

1500

1530

0810

0800

1315

1610

1635

اردبیل تهران

اردبیل مشهد

اردبیل تهران

اردبیل تهران

اردبیل تهران

492

1077

1075

498

794

0840

0915

1430

1640

1700

0945

1045

1530

1745

1800

                              *   ضمنا" پروازهای حج عمره هر هفته طبق برنامه انجام میشود

 

 

                                                         برنامه  پروازهای فرودگاه پارس آباد

 

ایام هفته

شرکت

مسیر پرواز

شماره پرواز

حرکت

ورود

مسیر پرواز

شماره پرواز

حرکت

ورود

شنبه

آسمان

تهران پارس آباد

1387

1145

1330

پارس آباد تهران

1388

1400

1545

سه شنبه

آسمان

تهران پارس اباد

1387

1145

1330

پارس اباد تهران

1388

1400

1545

+ نوشته شده در  شنبه 1388/05/17ساعت 12:42  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

مردم باصفای استان سیستان و بلوچستان

 

                   AIRcraft Rescue & Fire Fighting  

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/05/13ساعت 11:25  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

فرود اضطراری بوئینگ 707 در فرودگاه اهواز

 

                                    AIRcraft Rescue & Fire Fighting  

صبح امروز ( ۱۲/۵/۸۸ ) یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 شرکت هواپیمایی ساها به دلیل بروز نقص فنی در یکی از موتورها در فرودگاه اهواز فرود اضطراری کرد. این هواپیمای بوئینگ 707 شرکت هواپیمایی ساها به شماره پرواز 124 که قصد داشت مسافران را از اهواز به تهران منتقل کند، 10 دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه اهواز یکی از موتورهای آن دچار نقص فنی و هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تائید این خبر  گفت: ساعت 9 و 40 دقیقه امروز یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 از فرودگاه اهواز پرواز کرد که پس از 10 دقیقه پرواز و به دلیل نقص فنی در یکی از موتورهای هواپیما به این فرودگاه بازگشت. رضا جعفرزاده با بیان اینکه هواپیمای بوئینگ 707 شرکت هواپیمایی ساها 174 مسافر داشت، افزود: هیچ آسیبی به مسافران این پرواز وارد نشده است.

تصوير

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/05/13ساعت 10:39  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

خروج ایرباس آمستردام ایرلاینز از باند + تصویر

 

                                         AIRcraft Rescue & Fire Fighting    

یک فروند هواپیمای ایرباس 320 شرکت هواپیمایی آمستردام ایرلاینز با رجیستر PH-AAY امروز به هنگام تاکسی( خزش)  به علت اشتباه خلبان در مانور روی باند ، وارد گل و لای اطراف باند شد و متحمل خسارت جزئی گردید ، گفته میشود تعمیرات این هواپیما حدودا" ده روز طول بکشد . عکسهای بیشتر را در ادامه مطلب ببینید : 

تصوير

منبع :   سایت   http://aerospacetalk.ir/


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/05/13ساعت 10:25  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

آتش سوزی موتور 757 شرکت Air Berlin + تصاویر

 

                                            AIRcraft Rescue & Fire Fighting  

یک فروند هواپیمای 757 شرکت هواپیمایی ایربرلین آلمان به علت آتش گرفتن یکی از موتورها مجبور به فرود اضطراری شد . مسیر این هواپیما از آنتالیا به زوریخ بوده است و خلبان به علت وقوع آتش سوزی ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه آنتالیا شد . این هواپیما حامل 207 مسافر بوده است و ساعت 12:56 از فرودگاه آنتالیا تیک آف کرده است . مسافران بلافاصله بعد از فرود از هواپیما پیاده شده اند و کسی اسیبی ندیده است. عکسهای بیشتر را در ادامه مطلب ببینید :

تصوير

تصوير

منبع :      سایت  http://aerospacetalk.ir/


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/05/13ساعت 10:8  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

راهنمايی كنترلر های مراقبت پرواز در آتش سوزی هواپيمای در حال پرواز

 

                                           AIRcraft Rescue & Fire Fighting  

                                 In-Flight Fire Guidance for controllers  

در اين مقاله سعي ميشود راهنمايهای برای پرسنل مراقبت پرواز فرودگاها (كنترلرها ) ارائه شود كه هنگام آتش سوزی هواپيمای در حال پرواز؛ چه كاری از او انتظار داريم انجام دهد و چه شرايطی را بايد مهيا نمايد تا كنترلر مراقبت پرواز نه تنها در حد امكان هواپيمای آتش گرفته را پشتيبانی نمايد و همچنين ايمنی ساير هواپيما ها را نيز تضمين نمايد.

آتش سوزی در پرواز:   يكی از وضعيت های خطرناكی كه خدمه پروازی با آن مواجه ميشوند آتش سوزی هواپيما در حين پرواز ميباشد و مسلما" بدون مداخله فعالانه خدمه پروازی ؛ آتش سوزی درهواپيمای در حال پروازميتواند خسارت جبران ناپذيری  برای هواپيما در كوتاهترين زمان ايجاد نمايد. هنگامیكه آتش شروع ميشود آن غير محتمل خواهد بود كه خدمه پروازی بتوانند آنرا در هوا خاموش نمايند.تنها شانس باقی مانده برای رهايی از انهدام اينخواهد بود كه هواپيما هرچه سريع تر در زمين فرود آيد. 

 ارتباط راديویی :  با مشاهده اولين نشانه ؛ يا سو" ظن ؛ دود وبخار؛يا آتش در داخل هواپيما ؛ خدمه پروازی بلافاصله عينك ايمنی و ماسك اكسيژن را استفاده نموده و بعد از استفاذه از ماسك تنفسی ؛مكالمات راديويی و صوتی برای فهميدن مشكل توسط خدمه پروازی شروع خواهد شد در اين شرايط احتمال دارد آتش سوزی نيزبر سيستمهای هواپيما تاثير نمايد ودر مرحله بعدی خدمه پروازی اقدام به ايزوله كردن قسمت آتش گرفته هواپيما خواهند نمود. در نتيجه ؛ تجهيزات شبكه ارتباطی ديتا ؛دستگاه های فرستنده و گيرنده  (transponders)  ؛و حتی راديوها ممكن است در كارشان اختلال ايجاد شود و يا حتی قطع گردند.  بعد از اعلان اوليه  اضطراری ؛اظهار كردن قصد هواپيما ؛ خدمه پروازی توجه خود را معطوف به ايزوله كردن وخاموش كردن آتش خواهند نمود بنابراين احتمالا" پاسخی به درخواست ارتباط راديوی نخواهنددادوكنترلر ها بايستی در اين حالت خونسرد باشندوكارهای را خدمه پروازی مشغول به انجام آن هستند را مد نظر قرار دهند. در حدامكان كنترلر بايد ترافيك مكالمه RTF   در فركانس را كاهش داده و ساير ترافيك های پروازی را به فركانس ديگری منتقل نمايد ويا هواپيمای مذكور را به فركانس مشخصی كه شفافيت بيشتری دارد هدايت نمايد . در حد امكان به ساير پروازها  اطلاع داده شود تا حداقل مكالمات انجام گردد تا شانس بيشتری برای هواپيمای اضطراری برای برقراری ارتباط ايجاد شود.

 برنامه ريزی برای كاهش ارتفاع سريع برای نشستن: لازم بذكر است بعضی از دودها و اعلام هشدار آتش سوزی توسط سيستمها ممكن است بدلی از كار در آيد ولی  در صورتی كه آتش سوزی واقعی باشد در آن حالت خدمه پروازی فرصتی برای گفتگو در مورد كم و كيف آتش سوزی  ندارند و بقولی وقت طلا است و زمان خيلی ارزش دارد. لذا خلبان فورا" شروع به كاهش ارتفاع خواهد كرد و برای نشستن درحالت وضعيت اضطراری برنامه ريزی لازم را خواهد نمود ودر اين صورت خدمه پروازی برای مجوز كاهش ارتفاع منتظر نخواهد شد و برای نزديكترين فرودگاه درخواست كاهش ارتفاع و تغيير مسير خواهد كرد و اگر مجوزلازم نيز نبود باز پرواز كاهش ارتفاع خود را شروع خواهد كرد. بايد مجوز لازم برای حداقل ارتفاع مسير پروازی Minimum Safe Altitude   برای كاهش ارتفاع توسط كنترلر داده شود وعلاوه بر قوت قلب دادن به خلبان ؛ مسير روبرو و پايين را برای او از ساير پروازها  و ترافيك پروازی باز نموده و ايمنی ارتفاع پروازی هواپيمای مذكور را تضمين نمايد. بايستی هواپيما در حداقل 15 دقيقه بعد از مشخص شدن آتش سوزی ؛ روی زمين قرار گيرد و اين چالشی برای خلبان هواپيمای مسابری جت امروزی خواهد بود كه در ارتفاع ثابت  پروازی cruising altitude ) ) ؛ كاهش ارتفاع سريعی را انجام دهد. كنترلربايد مجوز لازم را ارائه دهد تا هواپيما در نزديكترين مسيرمستقيم ممكن برای نشستن روی باند هدايت شود و از باند قابل استفاده تعريف شده فرودگاهی و دستورالعملهای ورودی پروازی وترافيكهای ديگرنيزصرف نظر شود. در شرايطی خاص ؛خدمه پروازی ميتواند از ساير هواپيما ها  نظير هواپيماهای نظامی رهگير interceptor  برای تاييد علايم مربوط به آتش سوزی در هواپيما (برای مثال برای شرح دادن جاييكه آتش به موتور هواپيما سرايت كرده)  در خواست كمك نمايد. اگر شواهدی دال بر ميزان آتش سوزی غير قابل كنترل وجود داشت و احتمال واقعی برای ضايعات غير قابل جبران در مدت زمان كوتاه رويت شد ؛خدمه پروازی ميتواند نشاندن هواپيما در خارج از فرودگاه ويا در داخل آب ؛يا درياچه يا خط ساحلی بعنوان تنها راه حل نجات برگزينند.

 درخواست كمك و هشدار دادن : بمحض فهميدن  وضعيت اضطراری  ؛ كنترلر بلافاصله بايد به سركشيك يا همكاران وضعيت را اطلاع دهدو سكتور های مجاور و فرودگاه های نزذيك را آگاه سازد در حين تغيير مسير عملی به سمت فرودگاه ؛ برای ايجاد آمادگی لازم و هشدارهای لازم برای ارائه خدمات اضطراری اطلاع داده شود.  احتمال دارد باند بوسيله هواپيمای آتش گرفته بعد از نشستن بسته شود لذا برای ساير پروازهای ورودی اين مورد در نظر گرفته شود.

تهیه و تنظیم :مهندس لطیف جمشید زاده ، کنترلر مراقبت پرواز فرودگاه اردبیل

+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/05/11ساعت 11:9  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

برخورد دم بويينگ 737 با سطح باند - مسكو + تصوير

 

                                       AIRcraft Rescue & Fire Fighting  

اول مرداد ماه 1388 يك فروند بويينگ 737 شركت Transaero هنگام فرود در فرودگاه بين المللي مسكو دچار حادثه شد. دم اين هواپيما بعلامت ثبت EI-CZK بعلت زياد بودن زاويه فرود با سطح باند برخورد كرد و شديدا" آسيب ديد.

65swk7ayqd2hjedqn7d.jpg 

منبع : http://aerospacetalk.ir

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/05/07ساعت 15:56  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

برخورد دماغه بويينگ 767 با زمين - آمريكا + تصاوير

 

                                         AIRcraft Rescue & Fire Fighting  

در مورخه ۲۰/۴/۸۸ یک فروند بويينگ 767 شركت امريكن ایرلاين بعلامت ثبت N350AN در اپرون فرودگاه Ft. Worth-Alliance آمريكا پارك بود كه ناگهان چرخ دماغه آن جمع شده و بدنه آسيب شديد مي بيند. در زمان حادثه , مهندسان فني در داخل كاكپيت مشغول چك هواپيما بوده اند. ظاهرا" يكعدد ضامن ارابه فرود جابجا شده و بعلت دستكاري اهرم چرخها در كاكپيت , چرخهاي جلو جمع شدند.
در اين حادثه به كسي آسيب نرسيده .

qycbq0c9erymx7v4ugfy.jpg 

n2b7piqu962yzypybg6.jpg 

منبع : http://aerospacetalk.ir

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/05/07ساعت 15:54  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

سانحه برای ایلوشین آریا - Ilyushin Il-62M

 

                                     AIRcraft Rescue & Fire Fighting  

متاسفانه باز هم خبر ناگوار سانحه هوایی بگوش رسید ، هنوز در شوک سقوط توپولف کاسپین که تعدادی از عزیزان هموطن را بکام مرگ کشاند بودیم که خبر سانحه برای هواپیمای ایلوشین شرکت آریا روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت ! واقعا" آخرش چی میشه ؟ به چه سمتی داریم میریم ؟ در عرض یک هفته دو سانحه ! نمیخوام در خصوص علل و دلایل این حوادث صحبت کنم و اینکار رو میزارم به عهده مسئولین ذیربط ، اما شرح مختصری از سانحه رو براتون مینویسم و در ادامه مطلب هم چند تا عکس مرتبط با این سانحه گذاشتم که دیدینش خالی از لطف نیست :

  Ilyushin Il-62M aircraft picture

این پرواز به شماره ۱۵۲۵ با ۱۵۳ مسافر در ساعت ۱۷ از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه مشهد به پرواز درآمد و پس از نشستن روی باند ۱۳ ، بدلایل نامعلومی از باند خارج شده و در ساعت ۲۵/۱۸ با موانع اطراف فرودگاه برخورد میکند که متاسفانه ۱۶ نفر از مسافران کشته و بیش از ۳۰ نفر هم زخمی میشوند که بیشتر کشته شدگان جزو کروی پرواز بودند . شاهدان عینی میگویند پس از اینکه هواپیما روی باند فرود آمد ناگهان شتاب بیشتری گرفت و پس از برخورد با دیوار فرودگاه به زمینهای کشاورزی اطراف وارد شده و سپس با سرعت زیاد به دیوار برخورد میکند که در اثر این برخورد دماغه هواپیما بطور کامل منهدم شد .

  Ilyushin Il-62M aircraft picture

عکسهای بیشتر در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/05/04ساعت 14:28  توسط محمد مهدی سرگزی  |