ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

Aircraft rescue & fire fighting

خروج ATR-72 هندي از باند- بمبئي

 

                            Aircraft Rescue & Fire Fighting   

ساعت 16:40 روز سه شنبه مورخ 19/8/88 يك فروند هواپيماي ATR-72-212A شركت هواپيمايي Kingfisher بعلامت ثبتVT-KAC از انتهاي باند 27 فرودگاه بمبئي خارج شد. اين هواپيما با 42 مسافر و 4 خدمه از فرودگاه Bhavnagar عازم بمبئي شده بود.

طول باند 27 فرودگاه بمبئي به نصف كاهش يافته و در زمان وقوع اين سانحه ، فقط 1700 متر انتهايي آن عملياتي بوده است. همچنين وضعيت هواپيما باراني و ديد 2.5 كيلومتر بوده است. بدنبال اين سانحه فرودگاه بمبئي به مدت 2 ساعت بسته شد.

 

Mumbai-India
10 November, 2009

A bad day for Kingfisher Airlines! Flight IT-4124 Bhavnagar -Mumbai with 42 passengers / 4 crew overshot Mumbai's already shortened runway 27A (due to runway resurfacing work) in light rain and reduced visibility at around 16:40 local time and is stuck in soft ground. Passengers evacuated. Extensive damage to fuselage, landing gears, and port propeller! That ATR is certainly not flying ever again!

عکسهای بیش ازاین سانحه در ادامه مطلب

منبع خبر : http://www.aerospacetalk.ir/vb/


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/08/20ساعت 12:52  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

سیستم اطفاء حریق داخل هواپیما ( Fire protection system )

 

             Aircraft Rescue & Fire Fighting   

 

سیستم اطفاء حریق داخل هواپیما ( Fire protection system )


امروزه بیشتر هواپیماها دارای سیستم اطفاء حریق داخلی بوده و تعداد زیادی از آنها دارای سیستم ردیابی و اعلان حریق نیز هستند .

سیستم های ردیابی و اعلان حریق بصورت مستقل و مجزا کار میکنند ولی سیستم اطفاء حریق فقط زمانی بکار می افتد که خلبان سوئیچ آنرا فعال کند ، مواد اطفائیه ای که در این سیستم استفاده میشود عبارتند از BCF و BTM و یا سیلندرهایی که محتوی ترکیبی از گاز فرئون و نیتروژن میباشد.
این مواد در سیلندرهایی که با فشار پر شده اند در قسمتهای مختلفی از هواپیما قرار دارد و این سیلندرها معمولا" در مدت یک تا پنج ثانیه تخلیه شده و محتویات آن جهت اطفاء حریق به مصرف میرسد .
لازم بذکراست سیستم اطفاء حریق در داخل هواپیما مختص نقاط ویژه ای از هواپیما میباشد و شامل کلیه نقاط آن نمیشود . نقاطی که توسط این سیستم پوشش داده میشود عبارتند از : موتور هواپیما ، محل بار و مخزن سوخت . این سیستم تاثیری در قسمت خارجی بدنه و قسمتهای دیگر هواپیما ندارد.
باید توجه داشت در هر حادثه ای که برای هواپیما اتفاق می افتد ممکن است این خاموش کننده ها نیز آسیب دیده و عملکرد مناسبی نداشته باشد و حتی ممکن است سیلندرهای اطفائیه در محاصره آتش بماند که در این حالت هر لحظه ممکن است با توجه به شارژ بودن سیلندرها ، منفجر شده و خسارت زیادی وارد کنند .

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/08/20ساعت 12:10  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

راه اندازی پرتال جامعه تخصصی آتشنشانی و نجات فرودگاهی ایران

 

              Aircraft Rescue & Fire Fighting   

                       پرتال جامعه تخصصی آتش نشانی و نجات فرودگاهی راه اندازی شد .

مزایای تشکیل جامعه مجازی تخصصی ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی

  • کاهش هزینه ارتباطات و خدمات آموزشی پرسنل ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی با توجه به اهميت اصلاح الگوي مصرف
  • ایجاد امکان ارتباط مستمر و پویا در سطح مجموعه ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی کشور
  • برقراری ارتباط سریع ، مستمر و پویا بین سطوح مختلف مدیریتی، کارشناسی و عملیاتی ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی
  • ایجاد بستر مناسب برای تهیه یک بانک اطلاعاتی روزآمد و جامع در بخش های مختلف پرسنلی، تجهیزاتی و دستورالعملی
  • تشخیص سریع کاستی و ضعف های موجود در بخش های مختلف آموزشی، تجهیزاتی و دستورالعملی
  • فراهم نمودن بستر مناسب برای تبادل تجربیات فنی و اصلاح شیوه های تخصصی
  • مهیا شدن امکان ذخیره سازی و ثبت همیشگی تجربیات فنی و انتشار آن در سطحی وسیع
  • تسهیل در تشخیص سریع و صحیح ضعف های آموزشی در سطح مجموعه ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی
  • تسهیل در ارائه آموزش های مکتوب ، نشریات تخصصی و نکات فنی در سطح مجموعه
  • امکان مشاهده بازخورد مقررات و آیین نامه های تخصصی موجود و کشف ضعف ها و کاستی های موجود
  • تسریع در انتشار اصلاحیه ها و دستورالعمل های صادر شده .

                     http://www.arff.ir/

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/08/20ساعت 11:34  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

آتش نشانان جهان از هر مليتي با يكديگر برادرند

 

                                 Aircraft Rescue & Fire Fighting    

فيليپ جونز:

 

آتش نشانان جهان از هر مليتي با يكديگر برادرند

            

        

"ديويد كوك" و"فيليپ جونز" از مدرسان بين المللي آتش نشاني فرودگاهي و ايمني زميني كه براي ارائه ي مشاوره به اداره ي كل ايمني و آتش نشاني در كشورمان به سر  مي برند، پس از بازديد از امكانات آتش نشاني و ايمني زميني فرودگاه بين المللي مهرآباد، در گفتگويي ديدگاه هاي خود را در خصوص جايگاه كنوني ايمني و آتش نشاني فرودگاه هاي كشور و راه هاي ارتقاي آن بيان كردند. متن كامل مصاحبه را در زير بخوانيد:

آقاي كوك! شما از امكانات قديمي ترين فرودگاه ايران در حوزه ي ايمني و آتش نشاني بازديد كرديد. لطفا نظر خود را در اين خصوص بيان فرماييد.

ابتدا لازم مي دانم از حسن برخورد و مهمان نوازي مديران و كارشناسان شركت فرودگاه هاي كشور قدراني كنم و صميمانه از رفتار شما تشكر نمايم. ساختمان ايستگاه آتش نشاني فرودگاه مهرآباد واقعا عالي است و من خوشحالم كه شركت فرودگاه هاي ايران در اين زمينه سرمايه گذاري كرده و به دنبال پيشرفت و همگامي با استانداردهاي روز دنياست. از طرفي به من گفته شد كه پرسنل آتش نشاني و ايمني زميني فرودگاه مهرآباد در سه حوزه ي آتش نشاني، مارشالينگ و ايمني ترافيك زميني فعاليت مي كنند كه اين امر گوياي تخصص و تعهد اين افراد به كارشان مي باشد.

همان گونه كه مي دانيد ما براي نوسازي خودروهاي فرودگاهي اقداماتي انجام داده ايم و شما نيز تست هايي بر روي اين خودرو انجام داده و حتي از روند و مراحل ساخت آنها بازديد كرده ايد. نظرتان در اين خصوص چيست؟

خودورهاي موجود در فرودگاه بين المللي مهرآباد از لحاظ تعمير و نگهداري در وضعيت خوبي هستند. اما قطعا خريد خودروهاي جديد موجب ارتقاي ايمني در فرودگاه هاي شما خواهد شد. من از اين خودروها بازديد، و تجهيزات و عملكرد آنها را در بالاترين سطح ممكن بررسي كردم و معتقدم اين خودروها، خودروهاي خوبي هستند. اما بهتر بود ابتدا فقط يك نمونه ساخته مي شد و پس از اطمينان از تطابق كامل خودرو با استانداردهاي روز دنيا، نسبت به توليد انبوه اقدام مي گرديد. اما در هر حال با كمك يكديگر، استانداردهاي مورد نياز را به كارخانه ي سازنده ابلاغ خواهيم كرد تا هر گونه عيب احتمالي هم برطرف شود و محصولي با كيفيت مطلوب و در حد استانداردهاي جهاني به شركت فرودگاه هاي ايران تحويل گردد.  

آقاي كوك! جايگاه ايران را در زمينه ي  ايمني زميني و آتش نشاني فرودگاهي چگونه ارزيابي مي كنيد و به عبارت بهتر در كجا قرار داريم؟

پاسخ به اين سوال اندكي سخت است؛ چرا كه فقط پنج روز در كنار شما بوده ام و منطقي نيست بدون اطلاع دقيق از امكانات و توانايي هاي شما پاسخي ارائه كنم. اما چيزي كه مهم است، ارزشي است كه براي آموزش و همگامي با استانداردهاي روز دنيا قائل هستيد و به رغم اين كه پرسنل و به خصوص مديران ارشد آتش نشاني و ايمني زميني شما از توان و تجربه ي خوبي برخوردارند، باز هم ميل و اشتياق براي يادگيري در تك تك پرسنل موج مي زند. قطعا با روحيه اي كه شما داريد، هر گونه كاستي احتمالي هم قابل برطرف شدن است.

  به بحث آموزش اشاره كرديد. شما و آقاي فيليپ از مدرسان بين المللي دوره هاي آتش نشاني و ايمني زميني هستيد. به نظر شما برگزاري دوره هاي آموزشي در داخل كشور مفيد تر است يا اعزام كارشناسان به خارج؟

  فيليپ: واقيعيت اين است كه همه چيز به سياست مالي شركت شما بستگي دارد، چرا كه در اينجا بحث هزينه مطرح است. بسياري از شركت ها براي صرفه جويي در هزينه ها ترجيح مي دهند دوره ها را در داخل كشور برگزار كنند تا با هزينه اي كمتر، افراد بيشتري آموزش ببيند كه ايده ي خوبي هم هست. اما به تجربه دريافته ام كه سطح دانش و تجربه ي همه ي پرسنل يكسان نيست و به عبارت ديگر، بسياري از پرسنل كار تخصصي انجام نمي دهند. بنابراين، برگزاري دوره هاي پيشرفته براي همه ي پرسنل، ضرورتي ندارد. لذا، بهتر است تعدادي از مديران ارشد و كارشناسان خبره را انتخاب و به خارج اعزام كنيد تا اين افراد ضمن گذراندن دوره ها، با امكانات فرودگاه هاي دنيا نيز آشنا شوند. اين كار به نفع شماست، چرا كه اين افراد در بازگشت، كوله باري از دانش و تجربه به ارمغان خواهند داشت كه مي توانند آن را در اختيار ديگران نيز قرار دهند. آتش نشان ها با جان مردم   سرو كار دارند و سرمايه گذاري در اين بخش، به نظر من، كار با ارزشي است.

  چه پيشنهادي براي بهبود بيش از پيش آتش نشاني و ايمني زميني در فرودگاه هاي ايران داريد؟

من ارتقاي آموزش ها را پيشنهاد مي كنم. چون بهترين خودروها و مدرن ترين تجهيزات هم بدون داشتن آموزش هاي روز دنيا كارآيي لازم را نخواهند داشت. البته ما از نيازها يا خواسته هاي شما مطلع نيستيم و من بحث آموزش را به دليل علاقه ي زياد پرسنل شما به آموزش و يادگيري مطرح نمودم. واقعيت اين است كه اگر از نيازهاي شما مطلع نباشيم، نمي توانيم ايده اي مطرح كنيم. ابتدا بايد نيازها و خواسته هاي شما را بدانيم، سپس آنها را تحليل نماييم و بعد مطابق آن طرح و برنامه ارائه كنيم. من معتقدم آتش نشانان در هر كجاي دنيا كه باشند، برادر يكديگرند و  برادر براي كمك به برادر خود از هيچ كاري دريغ نمي كند. البته بي گمان برادر زماني مي تواند به برادر خود بهتر كمك كند كه از نيازهاي او مطلع باشد!

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/08/19ساعت 10:2  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

بازدید مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور از اردبیل

 

                              Aircraft Rescue & Fire Fighting      

                                        

 

مهندس سید احمد مومنی رخ ، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور به همراه اعضای هیئت مدیره از فرودگاههای استان اردبیل بازدید نمودند .

در این دیدار که از فرودگاه پارس اباد آغاز و در اردبیل خاتمه یافت ایشان ضمن دیدار با  استاندار اردبیل و فرماندار پارس آباد و تنی چند از مقامات محلی از نزدیک با کارکنان فرودگاههای استان دیدار و با مسائل و مشکلات فرودگاههای استان آشنا شدند .

مدیر عامل شرکت را در این سفر آقایان : مهندس گل محمدی ( عضو هیئت مدیره و معاون عملیات فرودگاهی ) مهندس قدیمی ( عضو هیئت مدیره و مدیر کل فرودگاه حضرت امام) مهندس رسولی نژاد ( معاون عملیات هوانوردی ) مهندس حمیدیان پور ( مشاور اجرایی در امور فرودگاهها ) مهندس استاد حسین (مشاور مدیر عامل و مدیر کل دفتر مرکزی حراست ) و مهندس آقایی ( مدیر روابط عمومی شرکت ) همراهی میکردند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/08/13ساعت 14:29  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

زنان مهماندار با لباس محلی

 

                                 Aircraft Rescue & Fire Fighting        

این عکس ۳۲ سال قبل در فرودگاه مهرآباد گرفته شده و اولین گروه مهمانداران زن هواپیمای B747 که با لباس محلی هستند رو نشون میده .

 

منبع :   http://aerospacetalk.ir/vb/index.php

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/08/05ساعت 11:50  توسط محمد مهدی سرگزی  | 

حادثه برای هواپیمای MD-11 - اروگوئه

 

                                 Aircraft Rescue & Fire Fighting        

در تاريخ 19 اكتبر 2009 ، يك فروند هواپيماي ام دي 11 شركت باري Centurion Air Cargo بعلامت ثبت N701GC هنگام فرود در فرودگاه Montevideo اروگوئه دچار مشكل شد.

بعلت مه غليظ و كاهش ديد بميزان 700 متر، خلبانان اين هواپيما ، سطح باند را دير رويت كرده و موجب Hard Landing هواپيما شده است. بال و ارابه سمت راست هواپيما آسيب جدي ديده اند.

برای دیدن تصاویر بیشتر از این حادثه به ادامه مطلب بروید.

منبع :   http://aerospacetalk.ir/vb/


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/08/03ساعت 15:35  توسط محمد مهدی سرگزی  |